Database-locked melding

Probleem

PERIFACT geeft een foutmelding “Kan database niet openen (locked)”.

Mogelijke oorzaken

  • Databasebestand is geblokkeerd: Dit kan gebeuren door een ander geïnstalleerd tooltje of door een extern programma zoals een virusscanner.
  • Externe virusscanner conflict: Sommige externe virusscanners, zoals Norton of Avast, kunnen conflicteren met PERIFACT en het openen van de database blokkeren. Lees verder hieronder bij (3)!

PERIFACT is ondanks dat we ‘groots’ zijn op het product maar een kleine speler in de wereld markt. En daarmee voor vele virusscanners een onbekend iets. 

Oplossingen

1. Herstart de PC:

Probeer PERIFACT opnieuw te openen na het herstarten van de PC. Dit kan het probleem oplossen als de database door een andere gebruiker geblokkeerd was.

2. Schakel de externe virusscanner uit (tijdelijk):

Als je een externe virusscanner gebruikt, zoals bijvoorbeeld(!) Norton, Kaspersky of Avast, schakel deze dan tijdelijk uit en probeer PERIFACT opnieuw te openen. Als het probleem hiermee is opgelost, voeg PERIFACT dan toe aan de uitzonderingen van je virusscanner.

3. TIP: Gebruik Windows Defender:

Overweeg om over te schakelen naar Windows Defender, de gratis ingebouwde virusscanner van Windows. Windows Defender is minder belastend voor je systeem en conflicteert minder vaak met andere programma’s. Daarbij doet WIndows Defender volgens testen ook nog eens heel goed zijn werk. Andere commerciële virusscanners zijn inmiddels zo groot in omvang en functionaliteit, dat ze vaak een heel systeem overhoop halen. Google maar eens naar de tekst “norton bloatware” (lees: rommel). Of als je niet wilt Googlen, klik maar hier: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/17blufq/is_norton_antivirus_bloatware/