Facturen maken in PERIFACT: Eenvoudig en efficiënt!
Starten met een nieuwe factuur:
Er zijn drie handige manieren om een nieuwe factuur te maken in PERIFACT:
1. Vanuit een contactpersoon:
- Open het contactpersoon voor wie je een factuur wilt maken.
- Vul alle benodigde gegevens in.
- Klik linksonder in het scherm op “Factuur” of “Offerte”.
2. Vanuit het hoofdmenu Facturen:
- Ga naar het hoofdmenu “Facturen”.
- Zoek de gewenste contactpersoon.
- Klik in het hoofdmenu op “Nieuwe factuur”.
3. Dubbelklikken op een contactpersoon:
- Ga naar het hoofdmenu “Facturen”.
- Dubbelklik op de naam van de contactpersoon in het hoofdscherm.
Conceptfacturen en offertes:
PERIFACT biedt de mogelijkheid om met conceptfacturen en offertes te werken. Dit is handig om een factuur of offerte voor te bereiden en later te finaliseren. Je bent uiteraard niet verplicht om eerst een concept te maken; je kunt direct een definitieve factuur aanmaken.
TABBLAD – FACTUUR REGELS
Je hebt nu de mogelijkheid om handmatig alles in te voeren zoals de omschrijving, hoeveelheid, lever datum etc. Of als je iets wilt toevoegen aan je factuur wat regelmatig terug komt druk dan op de knop [Zoek in producten]. Kies dan een item uit de gepresenteerde producten-lijst. Heb je eenmaal alles goed ingevuld druk dan op de knop rechts midden in het scherm [Voeg regel toe]. Herhaal dit voor alle factuurregels die je toe wilt voegen.
Het veld aantekeningen is handig voor zaken die regelmatig terugkomen. Denk hierbij aan codes of standaard zinnen. Deze kunnen verder beheerd worden bij hoofdmenu INSTELLINGEN – EXTRA.
Ben je klaar, druk dan onderaan op de knop [Opslaan en print], of indien je het later wilt printen alleen op [Opslaan]. En je bent klaar!
Optioneel kan er nog een regelkorting via de knop toegevoerd worden of een extra tekstregel.
Met de pijltjes onder het grid kan je de sortering van de geselecteerde regel aanpassen. En last-but-not-least, er is een mogelijkheid om 1 of meerdere factuurregels te voorbergen, ze worden dan gegroepeerd en verschijnen op de factuur als “Samenvatting van het geleverd”.
NB: Alle tekst op de factuur kunnen aanpast worden via menu INSTELLINGEN – BEDRIJFSTEKSTEN of menu INSTELLINGEN – LABEL TEKSTEN
TABBLAD – KENMERKEN
De plek voor het aanpassen van de factuur/offerte datum, verval datum en een eventueel kenmerk van de klant.
Werk je met meerdere verkopers dan kan je hier kiezen uit de lijst van verkopers. Indien hier een verkoper geselecteerd wordt dan zal de tekst “U werd geholpen door” op de factuur verschijnen. Laat leeg indien niet van toepassing is.
Wordt een factuur niet betaald dan kan een extra herinnering op de factuur getoond worden. Er zijn 3 mogelijke herinneringen: herinnering, aanmaning, of ingebrekestelling.
TABBLAD – BETALING en BEDRAGEN
Behalve losse kortingsregels in te voegen via het tabblad [Factuur regels] bestaat er ook de mogelijkheid om een korting te geven op de gehele factuur. Dit mag een bedrag zijn of een percentage.
Is er een andere valuta dan de EURO nodig, dan maak je hier de keuze. Voor het goed omrekenen van de koers kan je hier nog een aanpassingen doen. Een ‘permanente’ aanpassing maak je in het menu INSTELLINGEN – EXTRA, tabblad [Valuta].
Afhankelijk hoe je CONTACT is aangemaakt, bedrijf of particulier zal hier de optie ‘Vermeld regels inclusief BTW’ aan of uit staan. Ga je de BTW verleggen? Klik dan de optie AAN.
Is de factuur al (gedeeltelijk) betaald dan kunnen 1 of meerdere betaal momenten toegevoegd worden. Er zijn 3 manieren om dat snel of aangepast te doen. ‘Betaald’ dan wordt het openstaande bedrag naar 0 teruggebracht. ‘Open’ de factuur krijgt de status open.
Bij aangepast krijg je onderstaand scherm te zien. En zoals je ziet kan je betalingen ook registeren via het hoofmenu. Je hebt de mogelijkheid om maximaal 5 betaalmomenten te kiezen. Uiteraard kan je aangeven via welke weg het betaald is ( bijv. BANK of KAS) en op welke datum.
TABBLAD – INTROTEKST
Met PERIFACT kun je eenvoudig een inleidende introtekst toevoegen aan je facturen. Dit is een handige manier om je klant te verwelkomen, belangrijke informatie te vermelden of de factuur in context te plaatsen.
Hoe voeg je een introtekst toe:
- Open de factuur die je wilt bewerken.
- Ga naar het tabblad “Introtekst”.
- Typ je gewenste tekst in het tekstvak.
- Je kunt de tekstverwerkingsopties gebruiken om de tekst te formatteren, zoals vet, cursief, onderstrepen, lettergrootte en uitlijning.
TABBLAD – AFSLUITTEKST
Iedere factuur kan je voorzien van een afsluitende introtekst. Bij ieder tekstblok in PERIFACT kan je doormiddel van het [AB-knopje] de uitgebreide ingebouwde tekstverwerker starten.
TABBLAD – PRESENTATIE
Wil je veranderingen aanbrengen hoe je factuur uit moet komen zien? Dan is dit de goede plek. Je kunt zelfs de taal omschakelen zodat de factuur in een geheel andere taal verschijnt ( teksten kunnen gepast worden in menu INSTELLINGEN – BEDRIJFSTEKSTEN of INSTELLINGEN – LABEL TEKSTEN.
Wil je tijdelijk een andere layout? Geen probleem maak dan hier je keuze.
TABBLAD – BIJLAGEN
Vind je het belangrijk om documenten te bewaren die bij de factuur horen dan is dit de plek om ze op te slaan. De maximale bestandsgrootte is 10Mb.
CONTACT "Ter attentie van"-veld. Zie hoofdmenu CONTACTEN - WIJZIG, tabblad [Factuur velden]
CONTACT "Detail"-veld. Zie hoofdmenu CONTACTEN - WIJZIG, tabblad [Factuur velden]
Het invullen er van gebeurd automatisch. Welke velden opgenomen worden is te vinden bij hoofdmenu INSTELLINGEN - BASIS, tabblad [Contacten]
Indien je een Mollie account hebt dan kan indien gewenst een QR-code ingesteld. Deze code bevat een betaallink en kan eenvoudig met een mobiele telefoon gescand worden.
Basis instelling staat bij hoofdmenu INSTELLINGEN - MOLLIE.
Daarbij kan bij het maken of wijzigen van een factuur de betaallink alsnog aangepast worden via tabblad [Betaallink]
Bij het maken/wijzigen van een factuur zie je een tabblad [Kenmerken] hier kan je het kenmerk van je klant/contact aanpassen en zo ook de data.
Optioneel kan je bij het maken/wijzigen van een factuur een tekst toevoegen die vóór de factuurregels geplaatst wordt, die vind je bij het tabblad [Introtekst]. Ter plekke zijn er icoontjes beschikbaar om vaak gebruikte teksten op te slaan of op te halen,
De bedrijfsnaam kan aangepast worden via hoofdmenu INSTELLINGEN - BEDRIJFSGEGEVENS.
Er kan een onderlinge afstand tussen de factuurregels ingesteld worden. Ga naar hoofdmenu INSTELLINGEN - LAYOUT (aanpassen huisstijl), zie het 2e tabblad.
Factuur regels kunnen incl of excl BTW getoond worden. Indien je een nieuw CONTACT maakt en het is een particulier dan zal het standaard inclusief BTW worden. Je kunt bij het CONTACT, tabblad [Aanvullen gegevens] dit veranderen.
Ook bij het maken van de factuur zelf kan in het tabblad [Presentatie] hierin een andere keuze gemaakt worden.
Kolommen kunnen in-/uitgeschakeld worden. Zie hoofdmenu INSTELLINGEN - BASIS, tabblad [Presentatie]. Of zo ook specifiek voor 1 factuur bij het maken van de factuur zelf, zie ook tabblad [Presentatie].
Facturen kunnen in een andere taal gepresenteerd worden ( het programma PERIFACT blijft Nederlands).
Bij het maken van een nieuw CONTACT kan bij het tabblad [Aanvullende gegevens] de factuurtaal aangepast worden. Dit kan altijd ook ter plekke bij het maken van een factuur voor die ene factuur aangepast worden in tabblad [Presentatie].
Teksten kunnen aangepast worden via hoofdmenu INSTELLINGEN - LABEL TEKSTEN
Hier wordt de status getoond van de factuur.
De samenvatting van de factuur kan naar boven of beneden uitgelijnd worden. Zie hoofdmenu INSTELLINGEN - LAYOUT (aanpassen huisstijl) en dan het 2e tabblad.
Een standaard voettekst voor 'alle' facturen kan ingesteld worden via hoofdmenu INSTELLINGEN - LABELTEKSTEN, tabblad [Voetteksten]
Optioneel kan je bij het maken/wijzigen van een factuur een tekst toevoegen die als afsluitende tekst geplaatst wordt, die vind je bij het tabblad [Afsluit tekst]. Ter plekke zijn er icoontjes beschikbaar om vaak gebruikte teksten op te slaan of op te halen,
Onderaan de factuur kunnen bedrijfsgegevens getoond worden. Ga hiervoor naar hoofdmenu INSTELLINGEN - BEDRIJF/TEKSTEN.